Yoga

Ontdek bij ons de verschillende vormen van Yoga

Basic Yoga, Dru Yoga, Asudra Yoga, Mindful Yoga, Hatha Yoga, Dynamic Hatha Yoga, Vinyasa Yoga, Ashtanga Yoga, Kundalini Yoga, Yin Yoga, Chopra Yoga,...

Je vindt het volledige lessenrooster op deze pagina

yoga gent pilates yoga gent pilates wellness shambho gent yogaleraar op mat

Basic Yoga

Ideaal voor iedere beginner om de basisprincipes en houdingen uit de hatha yoga te leren kennen. Je leert correct ademen, de aandacht op de juiste plaatsen te houden en voor enkele momenten in bepaalde houdingen te blijven. Basic yoga is een ideale voorbereiding op de meer fysieke vormen van yoga.

Een rustige yogavorm die voor iedereen toegankelijk is.

Dru Yoga

Dru Yoga wordt ook wel eens ‘yoga van het hart’ genoemd. Het is een zachte, beweeglijke vorm van yoga waar we geleid worden naar het moeiteloos laten stromen van onze levensenergie. Er wordt gebruik gemaakt van ‘energy block release’ technieken om energetische blokkades in het lichaam op te heffen.

Voordelen en effecten:

  • met meer plezier en vanuit eigen kracht in het leven te staan
  • een vitaler, energieker en vrolijker gevoel
  • een betere balans, zowel fysiek als mentaal
  • een actieve manier van ontspannen, ontstressen

Omdat dit een zeer rustige, zachte vorm van yoga is, kan jong en oud deze les volgen en kunt u gerust meerdere dagen na elkaar deze bewegingsvorm beoefenen. Deze les is zowel geschikt voor mensen die al heel lang yoga beoefenen als voor zij die nog maar net starten.

dru yoga groepslessen gent

Wil je Yoga proberen in Gent?   Contacteer ons >

asudra yoga gent pilates groepslessen shambho_home

Asudra Yoga

Asudra brengt evenwicht en harmonie in ons energetisch systeem. Ons lichaam en de verschillende aspecten (fysiek, mentaal, psychisch, emotioneel,…) zijn met elkaar verbonden in de ademhaling.
Door eenvoudige subtiele bewegingen worden op een dieper niveau spanningen verwerkt (uitademen, loslaten,…) en worden we opgeladen (inademen, ontvangen, openen…). Hieruit ontstaan nieuwe stromingen die op verschillende bewuste niveaus merkbaar zijn en onbewust hun uitwerking hebben.

Asudra yoga betekent op spiritueel niveau de realisatie van de dualiteit naar de eenheid.

Een rustige yogavorm die voor iedereen toegankelijk is.

Mindful Yoga

Yoga is op zich mindful en een pad naar een evenwichtig leven. De nadruk ligt vooral op bewegen met zelfbewustzijn. Training van yogaposes en training van de geest vloeien in elkaar over. Door pranayamas, dynamische en statische asanas leer je stap voor stap je eigen potenties ontdekken.

Mindful yoga stimuleert ook een lichaamsgericht kalmerend gewaarzijn, innerlijke kracht en uithouding. Zowel de stilte tijdens als tussen twee poses kunnen helend werken. Flexibiliteit en balans in de poses, geven je dezelfde krachten in je dagelijks leven.
In volle aandacht in je lichaam blijven, je sensaties voelen, je adem gewaarworden en de ruimte toelaten door overgave tijdens de inspanning maakt je bewust van je houdingen en mogelijkheden. Concentratie en bedachtzaamheid zijn sleutels om de lagen te ontdekken van onze onbegrensde natuur.

De pranayamas en asanas openen je energiekanalen (nadis) en je individuele zelf leert bewust verbinding maken door nieuwsgierig en met zo weinig mogelijk weerstand te exploreren.
Mindful yoga creëert een innerlijke staat van gecentreerd gewaarzijn die minder verstoord wordt door de onvermijdelijke veranderingen in het leven.
Mindful yoga helpt om een subtiele verschuiving in het bewustzijn te realiseren die een kracht kan zijn om verandering in het leven te brengen.

Een rustige tot middelmatige yogavorm die voor iedereen toegankelijk is.

Hatha en Dynamic Hatha Yoga

Yoga in de volksmond verwijst eigenlijk naar Hatha yoga. Hatha yoga: is de basis van alle yogavormen. Het is een combinatie van ademhalingstechnieken, houdingen en meditatie.

De sessies hebben een rustig begin, een intensiever middenstuk en relaxatie op het einde. Lenigheid en kracht worden geoefend en mentale rust is verzekerd na de les.

Dynamic Hatha yoga is de dynamische variant op de klassieke Hatha yoga.

Hier worden de houdingen met iets meer dynamiek afgewisseld waardoor ook het aspect van uithouding aan bod komt, naast kracht en lenigheid.

Hatha yoga is voor iedereen toegankelijk.

Dynamic Hatha yoga is intensiever en iets moeilijker op gebied van kracht en lenigheid.

Vinyasa Yoga

Vinyasa yoga is een intensieve vorm van yoga waar asanas (yoga houdingen) en ademhaling in een energetische flow verbonden worden. Door de aandacht op de ademhaling en op de bewegingen te richten, komen we in een staat van mindfulness.

Voordelen en effecten van Vinyasa yoga zijn:

  • een weldoend effect op spieren, gewrichten en ademhaling
  • een fitter en energieker gevoel
  • regulatie en activatie van energiestroom en bloedsomloop
  • een soepele wervelkolom en een ontspannende werking

Belangrijk: Vinyasa Yoga is redelijk intensief, het is een middelmatige yogales qua intensiteit.

groepslessen yoga pilates gent shambho

Ashtanga Yoga

Ashtanga Yoga is een traditionele Indische vorm van yoga die zo’n vijfduizend jaar oud is en naar het Westen is gebracht door grondlegger Sri K. Pattabhi Jois. Het is een zeer dynamische yogavorm waarbij je je lichaam flink aan het werk zet, terwijl je je geest ontspant.

Kenmerkend voor Ashtanga yoga zijn de diepe ademhaling (ujjayi) samen met de vloeiende bewegingen (vinyasa’s), doorheen een vaste reeks houdingen (Primary Series). Dit creëert warmte en energie in het lichaam en werkt zuiverend. Het aanspannen van bepaalde ‘core’ spieren (bandha’s) maakt de practice krachtig en intens, en een ontspannen blik (drishti) gericht op een bepaald punt helpt om naar binnen te keren. Meditation in motion! Elke reeks begint met de zonnegroet, verloopt dan verder in staande en zittende lichaams-houdingen en eindigt met herstellende houdingen.

Ashtanga Yoga verstevigt je innerlijke basis en je wint aan kracht en flexibiliteit.

Een les Ashtanga yoga voor All Levels bestaat uit een verkorte en aangepaste versie van de ‘Primary Series’.

Belangrijk: Ashtanga Yoga is intensief en niet geschikt voor beginners.

Kundalini Yoga

Kundalini yoga wordt beschouwd als een manier om de latente kracht van het zenuwstelsel (kundalini) op te wekken door zich op energiecentra (chakra’s) te concentreren. Hierbij gebruikt men dynamische lichaamsoefeningen gecombineerd met verschillende ademtechnieken, vooral met de vuuradem. De ademhaling neemt een centrale plaats in.

Kundalini yoga wordt ook wel de yoga van het bewustzijn genoemd. Met een regelmatige beoefening van kundalini-yoga zou men zich bewust worden van zijn menszijn; het bewustzijn van iemands eigen acties en de gevolgen ervan. Vervolgens zou men met het verworven bewustzijn beter communiceren vanuit het hier en nu.

Van Kundalini yoga wordt beweerd dat het heel direct inwerkt op zowel het zenuwstelsel als het klierensysteem van de mens, waardoor men het effect van de oefeningen meteen aan den lijve zou ervaren in de vorm van toegenomen ontspanning, vitaliteit en alertheid.

Een yogavorm die voor iedereen toegankelijk is.

Chopra Yoga

We bouwen een yogales op basis van de zeven spirituele wetten van succes. Iedereen leeft op meerdere vlakken: fysiek, mentaal, emotioneel, relationeel, spiritueel. De basistaak van yoga is ons ervan bewust maken dat deze vlakken andere aspecten zijn van één enkele persoon. Die ben je zelf. Doorheen deze yogales gaan we wekelijks hatha yoga beoefenen met een andere invalshoek, om aan het einde van de les de verschillende aspecten van jezelf te laten samenkomen. Het woord “yoga” betekent dan ook “eenheid”.

We hebben aandacht voor de drie fysieke aspecten: kracht, evenwicht en lenigheid. Door onze gedachten te observeren bij het beoefenen van yoga, leren we hoe streng we zijn voor onszelf, hoe vaak we vergelijken, ons minder/meer voelen dan de andere. Yoga beoefenen verhoogt je fysieke mogelijkheden en sterkt je inzicht in je mentale patronen. Je vindt jezelf door te kijken naar jezelf.

Een les met aandacht voor ademhaling, fysieke mogelijkheden, persoonlijke aanpassingen, fun en diepgang.

De les is voor iedereen toegankelijk.

asudra yoga gent shambho groepslessen

Yin Yoga

Kun je zijn met wat er is, zonder oordeel, met mildheid en zachtheid voor jezelf? ONt-MOET jezelf.
Yin yoga is ‘overgave’ en helpt je te verstillen, het huidige moment toe te laten en jezelf volledig te laten zijn zoals je bent.

“Yoga is the practice of quieting the mind.” ~Patañjali.
Yin yoga richt zich niet op het versterken van je spieren, maar juist op het ontspannen ervan.

Door de spieren te ontspannen bereik je het bindweefsel (fascie, gewrichten, gewrichtsbanden en pezen).
Bindweefsel verlengt zich langzamer dan spierweefsel, daarom blijf je In Yin Yoga ongeveer 3 tot 5 minuten in de houding.
Aandacht voor de adem is hierin essentieel. Met elke ademhaling nodig je jezelf uit de controle in de vorm van spanningen of steeds terugkerende gedachtes los te laten. Bovendien worden je meridianen en organen gebalanceerd en gaat je energie beter doorstromen. Het effect van Yin Yoga wordt vergeleken met het effect van een acupunctuur behandeling, maar dan zonder naalden.

Het is een perfecte aanvulling op alle andere dynamische (yang) yogastijlen of actieve sporten.
Ideaal voor wie op zoek is naar ontspanning, introspectie en stretching van kop tot teen.

Een zeer rustige yogavorm die voor iedereen toegankelijk is.

Wil je Yoga proberen in Gent?  Contacteer ons >